ماده 1: به منظور گسترش و پيشبرد و ارتقاي علم و توسعه كمي و كيفي نيروهاي متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزشي و پژوهشي در زمينه هاي مربوطه، انجمن گياهان دارويي ايران كه از اين پس دراين اساسنامه انجمن ناميده مي شود، تشكيل مي گردد.
ماده 2: انجمن موسسه اي غير انتفاعي است و در زمينه هاي علمي و پژوهشي و فني فعاليت مي كند و از تاريخ ثبت داراي شخصيت حقوقي است و رئيس هيات مديره آن نماينده قانوني انجمن مي باشد.
ماده 3: مركز انجمن در شهر تهران مي باشد و شعب آن پس از موافقت كميسيون انجمن هاي هيات علمي مي تواند در هر منطقه از كشور تشكيل شود.
تبصره : هيات مديره در صورت لزوم بسبت به تغيير نشاني مركز اصلي انجمن اقدام كند به شرط آنكه موضوع در روزنامه هاي رسمي و كثيرالانتشار اعلام شود و كتبا به اطلاع كميسيون انجمن هاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برسد.
ماده 4: انجمن از تاريخ تصويب اين اساسنامه براي مدت نامحدود تشكيل مي شود و ملزم به رعايت قوانين جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
ماده 5: به منظور نيل به هدفهاي مذكور در ماده(1) اين اساسنامه، انجمن اقدامات زير را به عمل خواهد آورد:
1-5-انجام تحقيقات علمي و فرهنگي در سطح ملي و بين المللي بين محققان و متخصصاني كه به گونه اي با علم گياهان دارويي و داروهاي گياهي سروكار دارند.
2-5-همكاري با نهادهاي اجرايي، علمي و پژوهشي در زمينه ارزيابي و بازنگري طرح ها و برنامه هاي مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمينه علمي موضوع فعاليت انجمن.
3-5- ترغيب و تشويق پژوهشكران و تجليل از محققان و استادان ممتاز.
4-5- ارايه خدمات آموزشي و پژوهشي.
5-5- تشكيل گردهمايي هاي علمي در سطح ملي، منطقه اي و بين المللي.
6-5- انتشار كتب و نشريات علمي.
1-6- عضويت پيوسته:
موسسان انجمن و كليه افرادي كه حداقل داراي درجه كارشناسي ارشد در رشته هاي گياهشناسي، كشاورزي، شيمي، علوم گياهي، باغباني، داروسازي و پزشکي و رشته هاي وابسته باشند مي توانند به عضويت پيوسته انجمن درآيند.
2-6- عضويت وابسته:
كساني كه داراي درجه كارشناسي هستند و مدت 5 سال به نحوي در يكي از رشته هاي مذكور در بند 1-6 شاغل باشند.
3-6- عضويت دانشجويي:
كليه دانشجوياني كه در رشته هاي گياهشناسي، كشاورزي، شيمي، علوم گياهي، باغباني، داروسازي و پزشکي و رشته هاي وابسته به تحصيل اشتغال دارند.
4-6- عضويت افتخاري:
شخصيتهاي ايراني و خارجي كه مقام علمي آنان در زمينه هاي گياهشناسي، كشاورزي، شيمي، علوم گياهي، باغباني، داروسازي و پزشکي و رشته هاي وابسته باشند حائز اهميت خاص باشد، يا در پيشبرد اهداف انجمن كمكهاي موثر و ارزنده اي نموده باشند.
5-6- اعضاي موسساتي:
سازمانهايي كه در زمينه هاي علمي و پژوهشي مربوط فعاليت دارند مي توانند به عضويت انجمن در آيند.
تبصره1: افرادي كه داراي درجه كارشناسي در يكي از رشته هاي مذكور در بند 1-6 مي باشند با تصويب هيات مديره مي توانند به عضويت پيوسته انجمن در آيند.
تبصره2 : اعضاي موسساتيكه به مثابه عضو وابستهانجمن محسوب مي شوند .
ماده 7: هر يك از اعضاء سالانه مبلغي را كه ميزان آن توسط مجمع عمومي تعيين مي گردد، به عنوان حق عضويت پرداخت خواهد كرد.
تبصره1: پرداخت حق عضويت هيچكونه حق و ادعايي نسبت به دارايي انجمن براي عضو ايجاد نمي كند.
تبصره2: اعضاي افتخاري از پرداخت حق عضويت معاف هستند.
ماده 8: عضويت در يكي از مواردزير خاتمه مي يابد:
1-8- استعفاي كتبي
2-8- عدم پرداخت حق عضويت سالانه
تبصره: تاييد خاتمه عضويت با هيات مديره است.
ماده 9: اركان اصلي عباتند از :
الف : مجمع عمومي ب : هيات مديره ج : بازرس
ماده 10: مجمع عمومي از گردهمايي اعضاي پيوسته به صورت عادي يا فوق العاده تشكيل مي شود.
1-10- مجمع عممومي عادي سالي يكبار تشكيل مي شود و با حضور يا راي كتبي نصف به علاوه يك كل اعضاي پيوسته انجمن رسميت مي يابد و تصميمات با اكثريت آراء معتبر است.
2-10- در صورتيكه در دعوت نخست مجمع عمومي رسميت نيافت، جلسه دوم به فاصله حداقل بيست روز بعد تشكيل مي شود و با تعداد حاضر جلسه رسميت خواهد يافت.
3-10- مجمع عمومي فوق العاده در موارد ضروري با دعوت هيات مديره يا بازرس و يا با تقاضاي كتبي يك سوم اعضاي پيوسته تشكيل مي شود.
تبصره 1: دعوت براي تشكيل مجامع عمومي بصورت كتبي و يا اگهي در روزنامه كثيرالانتشار و یا از طریق پست الکترونیکی صورت گیرد (شماره نامه اداره ثبت : 139430400901045924 ) وبايد حداقل پانزده روز قبل از تشكيل مجمع به اطلاع اعضاي پيوسته برسد.
تبصره 2 : يك سوم اعضاي پيوسته مي توانند مستقيما اقدام به دعوت مجمع عمومي فوق العاده نمايند مشروط بر اينكه هيات مديره و نيز بازرس انجمن به تقاضاي ايشان پاسخ منفي داده باشد و در چنين حالتي، ايشان در اگهي دعوت به عدم اجابت در خواست خود، توسط هيات مديره و بازرس، تصريح نمايند.
تبصره 3: در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومي منحصرا موضوعي خواهد بود كه در تقاضا نامه ذكر شده است و هيات رئيسه مجمع از ميان اعضاء انتخاب خواهد شد.
ماده 11: وظايف مجامع عمومي عادي و فوق العاده:
1-11- انتخاب اعضاي هيات مديره و بازرس
2-11- تصويب خط مشي انجمن
3-11- بررسي و تصويب پيشنهادات هيات مديره و بازرس
4-11- تعيين ميزان حق عضويت و تصويب ترازنامه
5-11- تصويب تغييرات در مفاد اساسنامه
6-11- عزل هيات مديره و بازرس
7-11- تصويب انحلال انجمن
8-11- بررسي وتصويب ترازنامه و صورتحساب در آمد و هزينه هاي سال مالي گذشته و بودجه سال آتي انجمن.
تبصره 1: مجامع عمومي توسط هيات رئيسه اي مركب از يك رئيس، يك منشي و دو ناظر اداره مي شوند.
تبصره 2: اعضاي هيات رئيسه با اعلام و پذيرش نامزدهاي خود در مجمع انتخاب مي شوند.
تبصره 3: اعضاي هيات رئيسه نبايد از بين كساني باشند كه خود را در انتخابات هيات مديره و بازرس كانديدا كرده اند.
تبصره 4: مجمع عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در موارد بند هاي 5 -11 و 6-11 و 7-11 تشكيل مي شود.
ب - هيات مديره
ماده 12: هيات مديره انجمن مركب از 5 نفر عضو اصلي و 2 نفر عضو علي البدل مي باشد كه هر 3 سال يكبار با راي مخفي از ميان اعضاي پيوسته انجمن انتخاب مي شوند.
1-12- هيچيك از اعضاي نمي توانند بيش از 3 بار متوالي به عضويت هيات مديره انتخاب شوند.
تبصره : تعداد دو نفر از اعضاء هیأت مدیره در صورت کسب بیش از حداقل سه چهارم آراء حاضرین در جلسه می توانند برای یک دوره دیگر به عضویت هیأت مدیره در آیند. (شماره نامه اداره ثبت : 139430400901045924 )
2-12- عضويت در هيات مديره افتخاري است.
3-12- هيات مديره حداكثر تا يك ماه پس از انتخاب شدن تشكيل جلسه داده و با راي كتبي نسبت به تفكيك وظايف خود اقدام مي نمايد.
4-12- كليه اسناد تعهد آور و اوراق بها دار با امضاي رئيس هيات مديره و خزانه دار همراه با مهر انجمن و نامه هاي رسمي با امضاي رئيس هيات مديره يا معاون رئيس هيات مديره معتبر است .
5-12- هيات مديره موظف است بر حسب نياز هر يك ماه يكبار تشكيل جلسه دهد. فاصله بين ارسال دعوتنامه يا تلفن با تاريخ تشكيل جلسه هيات مديره حداقل سه روز است.
6-12- جلسات هيات مديره با حضور اكثريت اعضاء رسميت مي يابد و تصميمات متخذه با اكثريت آراي موافق، معتبر است.
7-12- كليه مصوبات هيات مديره ثبت و پس از امضاي اعضا در دفتر صررتجلسات هيات مديره نگهداري مي شود.
8-12- شركت اعضاي هيات مديره در جلسات ضروري است و غيبت هر يك از اعضاي بدون عذر موجه به تشخيص هيات مديره تا سه جلسه متوالي و پنج جلسه متناوب درحكم استعفاي عضو غايب خواهد بود.
9-12- در صورت استعفا، بر كناري يا فوت هر يك از اعضاي هيات مديره، عضو علي البدل براي مدت باقيمانده دوره عضويت به جانشيني وي تعيين خواهد شد.
10-12- شركت بازرس در جلسات هيات مديره بدون داشتن حق راي مجاز است.
11-12- هيات مديره موظف است ظرف حداكثر 4 ماه پيش از پايان تصدي خود نسبت به فراخواني مجمع عمومي و انتخاب هيات مديره جديد اقدام و بلافاصله نتايج را همراه با صورتجلسات مجمع عمومي براي بررسي به كميسيون انجمن هاي علمي ارسال نمايند.
تبصره: هيات مديره پيشين تا تاييد هيات مديره جديد از سوي كميسيون انجمن هاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مسئوليت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.
ماده 13: هيات مديره نماينده قانوني انجمن مي باشد و وظايف و اختيارات آن به شرح زير است:
1-13- اداره امور جاري انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومي.
2-13- تشكيل گروه هاي علمي انجمن، تعيين وظايف و نظارت بر فعاليت آنها.
3-13- هيات مديره مي تواند هر اقدام و معامله اي را كه ضروري بداند در مورد نقل و انتقال اموال غير منقول و تبديل به احسن يا ترهين و استقراض به استثناي واگذاري قطعي اموال غير منقول كه مستلزم تصويب مجمع عمومي است، انجام دهد.
4-13- جز درباره موضوعاتي كه به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصميم و اقدام درباره آنها در صلاحيت خاص مجامع عمومي است، هيات مديره كليه اختيارات لازم براي اداره امور را مشروط به رعايت حدود موضوع فعاليت انجمن، دارا مي باشد.
5-13- تهيه گزارش سالانه و تنظيم تراز مالي و صورتحساب درآمد ها و هزينه هاي انجمن براي تصويب در مجمع عمومي و ارايه به مرجع نظارت در موعد مقرر.
6-13- اقامه دعوي و پاسخگويي به دعاوي اشخاص حقيقي و حقوقي در تمام مراجع و مراحل دادرسي با حق تعيين وكيلي و حق توكيل به غير.
7-13- انتخاب و معرفي نمايندگان انجمن براي شركت در مجامع داخلي و خارجي.
8-13- اجراي طرحها و برنامه هاي علمي در چارچوب وظايف انجمن.
9-13- جلب هدايا و كمكهاي مالي.
10-13- اهداي بورسهاي تحقيقاتي و آموزشي.
11-13- اتخاذ تصميم د رمورد عضويت انجمن در مجامع علمي داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور.
12-13- ارسال گزارش هاي لازم به كميسيون انجمن هاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
ماده 14: مجمع عمومي عادي يك نفر را به عنوان بازرس اصلي و يك نفر را به عنوان بازرس علي البدل براي مدت 3 سال انتخاب مي نمايد.
تبصره: انتخاب مجدد بازرس بلامانع است.
ماده 15: وظايف بازرس به شرح زير است:
1-15- بررسي اسناد و دفاتر مالي انجمن و تهيه گزارش براي مجمع عمومي
2-15- بررسي گزارش سالانه هيات مديره و تهيه گزارش از عملكرد انجمن براي اطلاع مجمع عمومي
3-15- گزارش هر گونه تخلف هيات مديره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومي
تبصره : كليه اسناد و مدارك انجمن اعم از مالي و غير مالي در هر زمان و بدون قيد شرط بايد از سوي هيات مديره براي بررسي در دسترس بازرس قرار گيرد.
ماده 16: انجمن مي تواند گروه ها و كميته هاي زير را تشكيل دهد كه بر اساس شرح وظايفي كه از سوي هيات مديره تعيين مي شود به فعاليت مي پردازد.
1) گروه هاي تخصصي
2) كمته آموزش و پژوهش
3) كميته انتشارات
4) كميته آمار و اطلاعات
5) كميته پذيرش و روابط عمومي
6) كميته گردهمايي هاي علمي
1-16- تهيه و تصويب آيين نامه تشكيل گروها و كميته ها با انجمن است.
ماده 17- منابع مالي انجمن عباتند از:
1-17- حق عضويت اعضا
2-17- درآمدهاي ناشي از ارايه خدمات آموزشي و پژوهشي و مشاوره اي
3-17- دريافت هدايا و كمكها
4-17- كليه عوايد و درآمدهاي انجمن صرف اهداف موضوع ماده 5 اين اساسنامه خواهد شد.
ماده 18- درآمدها و هزينه هاي انجمن در دفاتر قانوني ثبت و شرح آن هر سال پس از تصويب در مجمع عمومي به كميسيون انجمن هاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ارسال مي شود.
ماده 19- كليه وجوه انجمن در حساب مخصوصي به نام انجمن نزد بانكهاي كشور نگهداري مي شود.
ماده 20- هيچيك از موسسين يا صاحبان سرمايه حق برداشت يا تخصيص هيچگونه سودي اعم از سود سهام يا سرمايه را نداشته و خود و وابستگان درجه يك آنها نمي توانند مبادرت به انجام معاملات با موسسه نمايند.
ماده 21- كليه مدارك و پرونده هاي مالي و غير مالي مرتبط با فعاليتهاي انجمن در محل دفتر مركزي انجمن نگهداري مي شود و درمواقع مراجعه نظارت يا ساير مراجع صلاحيت دار در اختيار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده 22- هرگونه تغيير درمفاد اساسنامه، پس از تصويب كميسيون انجمن هاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري معتبر است.
ماده 23- انجمن تابعيت جمهوري اسلامي ايران را دارد و اعضاي آن به نام انجمن حق فعاليت سياسي يا وابستگي به گروه ها و احزاب سياسي را ندارند.
ماده 24- در صورت تصويب انحلال انجمن توسط مجمع عمومي، همان مجمع هيات تسويه اي را براي پرداخت ديون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد كرد. هيات تسويه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهي كليه داراييهاي منقول و غير منقول انجمن را با نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به يكي از موسسات آموزشي يا پژوهشي كشور واگذار كند.
ماده 25- اين اساسنامه مشتمل بر 6 فصل، 25 ماده، 55 زير ماده و 15 تبصره در جلسه مورخ مجمع عمومي انجمن به تصويب رسيد.